استرس و اضطراب کروناویروس و راه های مقابله با آن | طب سنتی

ناشر : دانلود آهنگ محلی

استرس و اضطراب کروناویروس و راه های مقابله با آن | طب سنتی


با شیوع گسترده کروناویروس یا همان کووید ۱۹، کمتر کسی است که این روزها احساساتی همانند بی قراری و نگرانی را تجربه نکرده باشد، این در حالی است که عملا این استرس و نگرانی برای جسم زیان آور است و سیستم ایمنی جسم را تا محدوده بیشتری تضعیف می کند، پس باارزش است که آرامش خود را حفظ کنیم و بعضی از راهکارها برای مقاومت با این

نگرانی را مورددید قرار دهیم. اگر این نگرانی جزئی جداناپذیر از این روزهایتان شده، با ما در این مطلب همراه شوید و راهکارهای مطرح شده را مرور نمایید.

آیا احساس می نمایید که نگرانی دارید؟ به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید، مردم بیشتری در سرتاسر جهان احساسی یکسان شما دارند، اما این نگرانی و بی قراری در راستای جلوگیری از دچار به این ویروس جدید یاریی نخواهد کرد.

با این حال، وقتی که احساس استرس و نگرانی تبدیل به یک احساس همیشگی و زیاد مدت می شود، نظیر چیزی که دنیای ما در حال حاضر با آن روبرو است، کارایی سیستم ایمنی کم شدن می ‌یابد و در نهایت در جهت مخالف افت می ‌کند. هنظیر شما، سیستم ایمنی تان نیز خسته می ‌شود و نمی‌ تواند وقتی که دربرابر استرس زیاد ‌مدت قرار دارد، به طور بهینه عملکرد مناسبی داشته باشد. و با توجه به اینکه سیستم ایمنی شما مسئول جنگیدن با فاکتور های مریضی زا است، یک سیستم ایمنی گرفتار استرس می‌ تواند منجر به ضرر پذیری زیادتر نسبت به دچار به ویروس شود.

درست است این یک خبر بد است، اما خبر مناسبی هم برایتان داریم و آن هم این است که فارغ از آنچه در جهان اتفاق می افتد، می توانید استرس و نگرانی خود را کنترل نمایید. شاید این کار به آسانی که فکر می نمایید نباشد اما خب امکان پذیر است.

بیشتر استرس و نگرانیی که ما تجربه می ‌کنیم توسط فاکتور های خارجی ایجاد نمی ‌شود بلکه به دلیل تفسیر ما از فاکتور های خارجی است. برای مثال، وقتی که هنوز خبری از خالی شدن قفسه های فروشگاه ها نبود، مردم بخاطر ترس از این اتفاق مضطرب و پریشان می شدند.

نگرانی یک فاکتور مخرب است و بایست کنترل شود. البته این بدان معنا نیست که ما بایست همانطور که قبلا عادت داشتیم به زندگی خود دنباله دهیم. تمام چیز به شتاب در حال تغییر است و ما بایست با آن انطباق نمایان کنیم. خیلی باارزش است که ایمن بمانید و دستورالعمل‌ های جلوگیری گفته شده را برای حفاظت از خود و دیگران دنبال نمایید.

با این حال، غرق شدن در دریای نگرانی می ‌تواند با تندرستی و توانایی شما برای عملکرد تداخل داشته باشد. برای مثال، یک مغز مضطرب، در توانایی تمرکز، حل مسائل، دقت و انعطاف پذیری با مسئله مواجه می شود که این می ‌تواند منجر به مسائل زیادتر در زندگی شخصی و حرفه‌ ای شما شود.

در بخش زیر به توضیح راهکارهای سودمند در این زمینه می پردازیم:


  • بر روی راهکارهای کم شدن استرس کار نمایید

  • حتما می دانید که یکی از فاکتور هایی که بر شدت نگرانی می افزاید، استرس است. از بازه صفر (عاری از هرگونه استرس) تا ده (بالاترین مقدار استرس) به مقدار استرسی که دارید چه نمرهی می دهید؟ این یک مقیاس ذهنی است، اما من نمره ۷ و یا بالاتر از آن را “منطقه قرمز” می نامم. وقتی که در هر کدام از ما در منطقه قرمز قرار گیریم، تمایل به تفکر به چیزهای منفی زیادتری را داریم.

    کاری که بایست انجام دهید این است که هیچزمان اجازه ندهید به منطقه قرمز برسید و مقدار استرسی که دارید از کنترل تان خارج شود. وقتی که می بینید که استرس تان رو به زیاد شدن است و به منطقه قرمز نزدیک می شوید، استرس تان را بیان نمایید و در صدد کم شدن آن برآیید. وقتی که متوجه شدید که در این مرحله قرار دارید از راهکارهای سودمند و سالم برای کم شدن استرس مصرف نمایید. به آهنگ مورد علاقه تان گوش بدهید، یک فیلم جالب که پتانسیل خنداندن شما را داشته باشد تماشا نمایید و یا هر کاری که فکر می نمایید قادراست مقدار استرس تان را اندکی کم شدن دهد، امتحان نمایید.

    همینطور بخوانید: چگونه نگرانی خود را مدیریت کنیم
  • به دلیل داشته باشید که شما معالجهده نیستید

  • اصطلاحی در روانشناسی وجود دارد که تحت عنوان یک گونه معالجهدگی از آن یاد می شود، در این تقویت شخص احساس می کند که هیچ کاری از دستش برنمی آید و این احساس معالجهدگی قادراست به نگرانی و یا حتی افسردگی منجر شود.

    اکنون، در تقویتی که هر روز به تعداد مبتلایان به کروناویروس یا همان کووید ۱۹ افزوده می شود، امکان پذیر است این احساس معالجهدگی که هیچ کاری از دستمان برنمی آید را تجربه کنیم. با این حال بایست به یاد داشته باشید که برای مقاومت با هر مسئلهی دو استراتژی وجود دارد. اولین استراتژی راهبرد مقاومت ای مشکل مدار (problem focused) است، که در آن شما ماهیت مسئله‌ ساز آنچه در حال رخ دادن است را تغییر می ‌دهید. به عنوان مثال در تقویت کنونی، این استراتژی به این صورت است که شاید شما راهکاری برای معالجه دچار به ویروس کووید ۱۹ نداشته باشید، اما با شیوه های پیشگیرانه نظیر شستن دست ها به شیوه اصولی و ماندن در خانه می توانید سهم خودتان از جلوگیری دچار به آن را پرداخت نمایید.

    استراتژی دیگر، راهبرد مقاومت ای هیجان مدار (emotion-focused) نام دارد. این استراتژی مستلزم تغییر بازتاب عاطفی شما نسبت به این رویداد است. دور ماندن از منطقه قرمز، تمرکز روی راه های یاری به دیگران، تمرین قدردانی تمام شیوه هایی برای هستند که یاری می کنند به لحاظ عاطفی، احساس مناسبتری داشته باشید. درست است که شاید نتوانید تمام چیز را تغییر دهید، اما می ‌توانید بازتاب خود به آن رویداد را تغییر دهید و این می ‌تواند به کم شدن نگرانی شما یاری کند.

    همینطور بخوانید: چگونه نگرانی و استرس را از بین ببریم
  • به جای احساسات از جایگاه منطق عمل نمایید

  • بی قراری قادراست نگرانی را برانگیختن کند. فکر کردن “چه می شود اگر …. ؟” قادراست نگرانی را تثبیت کند. به عنوان مثال وقتی که با خود می گویید ” اگر موجودی دستمال توالت و مواد شوینده فروشگاهها تمام شود، چی می شود؟ ” یا ” اگر این اوضاع ماه ها طول بکشد، چه می شود؟” فقط و فقط نگرانی درون تان را زیادتر می نمایید. زمانی به این فکرها دنباله دهیم، تمایل داریم از دید عاطفی به آنچه میترسیم اتفاق بیفتد بازتاب نشان دهیم.

    بیایید با یک مثال دیگر این مورد را بازتر کنیم: تصور نمایید در تابستان و گرمای بالای هوا، شخصی را در حالیکه یک کت زمستانی و شال و کلاه پوشیده، ببینیم. فکر نمی نمایید کاری که این شخص انجام داده، خیلی عجیب است؟ بله همین طور است. اگر علت این کار او را سوال نمایید و به شما جواب دهد که برای آمادگی در برابر سرمای زمستان این کار را انجام داده قطعا تعجب خواهید کرد. این یک راهکار بی معنی است و سبب ناراحتی و سلب آسایش شخص خواهد شد. اما این همان کاری است که شما در این تقویت با پرسیدن فکرها ” چه می شود اگر؟” از خودتان، انجام می دهید. از دید احساسی بازتاب نشان می‌ دهید، گویی چیزی در حال رخ دادن است، حتی اگر واقعا اینطور نباشد.

    این کار با دارا بودن یک کت زمستانی در کمد برای زمان ها لزوم، مختلف است. منظور من این است که در دید گرفتن سناریوهای بدترین وضعیت و اقدامات ضروری برای جلوگیری از آن ها باارزش است، اما این نبایست منجر به نگرانی و بی قراری شما شود.

    همینطور بخوانید: ارتباط گروه خونی و ویروس کرونا
  • نگرش منفی را به نگرش مثبت تغییر دهید

  • سعی نمایید یک خط مختلف از سوالات را برای خودتان مطرح نمایید. نکات مثبت این تقویت را به خودتان گوشزد نمایید. به عنوان مثال با خودتان محاسن ماندن در خواندن و قرنطینه از جمله نزدیک تر شدن به دیگر اعضای خانواده، یاری کردن به یکدیگر و … را تحقیق نمایید.


  • وحشت را از بین ببرید

  • شیوع روزافزون این ویروس، سبب شده تا تقویتی ایجاد شود که بعضی بیش از پیش خبرهای منفی را بولد کرده و فضا را متشنج کنند. دنبال کردن خبرهای منفی چیزی جز زیاد شدن استرس و نگرانی عایدتان نخواهد کرد. حتی در صورتی که می خواهد آمار را دنبال نمایید از منابع موثق و مطمئن این کار را انجام دهید.


  • بین امحل دارا بودن و احتمال دارا بودن تمایز قائل شوید

  • امحل دارا بودن و احتمال دارا بودن مختلف از همدیگر هستند اما گسترش اطلاعات اشتباه قادراست این موضوع را تحت اثر قرار دهد. در حالی که در تقویت موجود آمار مبتلایان هر لحظه در حال تغییر است، اما این شبیه به اینکه شما به ویروس مبتلا شده باشید و پیامد جدی را پیشرفت داده باشید نیست. بله بایست اقدامات احتیاطی خود را دنباله دهید تا احتمال دچار به ویروس یا انتشار ویروس را متوقف نمایید، به عنوان مثال در خانه بمانید، به ویژه اگر مریض هستید؛ دستان خود را بشویید؛ زمان سرفه دهان و بینی خود را بپوشانید و سطوح لمس شده را هر روزه تمیز نمایید، اما به یاد داشته باشید که احتمال دچار به مریضی را با وقوع صد در صدی آن اشتباه نگیرید.


  • از این وقت مصرف نمایید

  • شاید یکی از محاسنی که این تقویت ایجاد کرده، این باشد که زیادتر از قبل قدر چیزهایی که داشتیم و اصلا به چشممان نمی آمد را دانستیم. اما تا قبل از این چند بار با خودتان فکر کرده اید که ای کاش وقت زیادتری را با خانواده ام می گذراندم؟ یا ای کاش مجالی داشتم تا ورزش، مدیتیشن یا هر کار مورد علاقه ام را انجام دهم؟ خیلی خب، اکنون این مجال به شما داده شده است، این گوی و این میدان، از مدت قرنطینه به مناسبترین صورتی که می توانید بهره مند شوید.

    درست است که شما نمی توانید تمام آنچه در جهان اتفاق می افتد را کنترل نمایید، اما می توانید نگرانی خود را کنترل نمایید. این نکات را برای کم شدن نگرانی خود به کار بگیرید تا بتوانید احساس مناسبتر و عملکرد مناسبتری داشته باشید.


    و اما سخن پایانی …

    تقویتی که اکنون در آن قرار داریم، تقویتی سخت و ویژه است و تنها با ماندن در خانه و رعایت اصول پیشگیرانه می توانیم از این تقویت رنج آور خلاص شویم. به یاد داشته باشید که زندگی فراز و نشیب های خودش را دارد و مناسبی آن این است که هر تقویتی گذراست، پس صبور باشید و موارد پیشگیرانه را تا حد امحل رعایت نمایید. دلگرمیواریم هر چه زودتر از این نگرانی رها شویم و به زندگی عادیمان برگردیم.


    نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ محلی قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد