برای تقویت استخوان چه بخوریم؟ خواص میوه و سبزیجات برای سلامت استخوان ها | طب سنتی

ناشر : دانلود آهنگ محلی

برای تقویت استخوان چه بخوریم؟ خواص میوه و سبزیجات برای سلامت استخوان ها | طب سنتی


تندرستی استخوان برای تمام سنین، به ‌ویژه برای سالمندان که عدم موفقیتگی استخوان قادراست تهدیدی برای زندگی‌اشان باشد، یک بی قراری جدی محسوب می‌شود. تندرستی استخوان اکثر برحسب تراکم تعریف می‌شود، زیرا هر چقدر استخوان‌ها متراکم‌تر باشد حاکی از قوت استخوان‌هاست.

بالطبع احتمال عدم موفقیتگی استخوان‌های قوی‌تر در سنین بالا کمتر خواهد بود. تراکم استخوان در اوایل دهه‌۳۰ زندگی هر شخص به اوج خود می‌رسد و سپس آغاز به کاهش می‌کند. شتاب این کم شدن به تندرستی، غذا، روش زندگی و عامل‌های ژنتیکی مختلف، وابسته است.

برای مثال، یائسگی به کم شدن سریع تراکم استخوان منجر می‌شود، درنتیجه یائسگی زودرس مساویست با کم شدن تراکم استخوان زیادتر و سریع‌تر. بلند کردن اجسام سنگین استخوان‌ها را قوی‌تر و منجر به عدم کم شدن تراکم استخوان نسبت به کسانی که اجسام سنگین بلند نمی‌کنند، می‌شود.


رژیم خوراکی چگونه استخوان‌ها را تحت اثر قرار می‌دهد؟

با وجود اینکه پژوهشگران از گذشته به اثر رژیم خوراکی بر تندرستی استخوان باور داشتند، اما اطلاعات در مورد مواد خوراکی کاملاً سودمند همچنان مجهول است.

از دیرباز لبنیات به عنوان منشا کلسیم برای خوب شدن تندرستی استخوان شناخته می‌شد، اما مطالعات اخیر حاکی از آن است که استفاده لبنیات برایمراقبت در برابر عدم موفقیتگی استخوان آن‌گونه که همیشه طرفداران لبنیات می‌گفتند، نیست.

میوه‌ها و سبزیجات اکثر برای تندرستی استخوان چندان باارزش نیستند، اما در مطالعه‌ای جدید نشان داده شد که آن‌ها در حقیقت اثری کلیدی برایمراقبت در مقابل بعضی تاثیرات زیان آور رژیم‌های خوراکی غربی ناسالم روی استخوان‌ها ایفا می‌کنند.


چگونگی اثر یون هیدروژن بر تندرستی استخوان‌ها ؟

جسم ما خون را با دقت در یک تعادل نزدیک اسید – بازی نگه می‌دارد. اگر شخص مواد اسیدی بیشتری استفاده ‌کند، جسم با مواد موجود در خون قادراست اسید را از خون جذب و یون هیدروژن را به میزان طبیعی‌ آن برگرداند و تعادل ‌قسمتد. همینطور از کلیه‌ها برای دفع بعضی از مواد اسیدی به‌منظور بازگرداندن یون هیدروژن به میزان قلیایی‌تر مصرف ‌کند.

استخوان‌ها به‌عنوان منشای از مواد قلیایی به کار گرفته می‌شوند که می‌توانند در تعادل قسمتیدن به اسید موجود در خون نیز مصرف شوند. اگر میزان بیشتری اسید بافر بی‌کربونات، خون و کلیه‌ها را در بر‌گیرد امکان پذیر است جسم برای حفظ تعادل اسید با مواد شیمیایی، سبب عدم موفقیتن استخوان شود.‌

درنتیجه اعتقاد بر اینکه فقدان یون هیدروژن قادراست کشنده باشد، کوته بینانه به دید می‌رسد. جسم یک استخوان کوچک را در کوتاه مدت قربانی می‌کند تا مطمئن شود که ما در آینده زنده می‌مانیم. در صورت پیروی از یک رژیم خوراکی درست، سبب بازسازی استخوان‌ها شده و هیج ضرری به آن‌ها وارد نمی‌شود.

اما با پیروی از رژیم خوراکی اشتباه و جریان مداوم اسید در بدن، قربانی شدن استخوان‌ها برای حفظ یون هیدروژن خون همچنان دنباله می‌یابد.

نتایج مطالعات منتشر شده از سوی جمعی از پژوهشگران تعجب آنان را برانگیخت زیرا مواد قلیایی پتاسیم در میوه و سبزیجات قادراست به نبرد با بعضی از این اسیدها برود و منجر به مقاومت استخوانی شود و حتی سبب خوب شدن تندرستی آنان در مرحله های بعدی زندگی ‌شود.


دست‌آوردهای پژوهشگران چه بود؟

جهت مطالعه ارزش مواد قلیایی برنامه خوراکی بر تندرستی استخوان، تیم مطالعاتی اطلاعات گوناگونی جمع‌آوری کردند که نشان داد چگونه مواد قلیایی پتاسیم سیترات و پتاسیم بی کربنات در مقایسه با دارونماها روی تندرستی استخوان اثر گذار بودند.

آنان از نشانگر عدم موفقیت استخوان در خون و ادرار مصرف کردند، همینطور مطالعات مستقیم تراکم استخوان تاکید می‌کند که تندرستی استخوان تحت اثر این مواد قرار می‌گیرد.

درحالی که بعضی از نتایج مطالعات نشان داد که گنجاندن پتاسیم سیترات یا پتاسیم بی کربنات در برنامه خوراکی چه از طریق مکمل‌ها و چه از طریق میوه‌ها و سبزیجات قطعا عدم موفقیتن استخوان‌ها را کم شدن می‌دهد.

همینطور بخوانید: پوکی استخوان چیست

این چه مفهومی برای شما دارد؟

جانشین نمودن منابع اسیدی رایج در رژیم خوراکی، نظیر گوشت یا حبوبات با میوه‌ها و سبزیجات بی‌شمار

قادراست در حالی که که پا به سن می‌گذارید به قوت و تندرستی استخوان‌ها یاری کند و به طور بالقوه مانع از پوکی استخوان گردد.


نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ محلی قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد