10 غذای سرشار از کلسیم - منابع غذایی غنی از کلسیم | طب سنتی

ناشر : دانلود آهنگ محلی

10 غذای سرشار از کلسیم - منابع غذایی غنی از کلسیم | طب سنتی


کلسیم بی‌شمار ترین ماده معدنی در جسم است و تقریبا ۹۹ درصد از کلسیم جسم در ساخت استخوان و دندان ذخیره شده است. با این حال حقیقت این است که خیلیی از ما به اندازه به اندازه خوراکی های لبریز از کلسیم استفاده نمی کنیم. (منظور ما از کلسیم همیشه محصولات لبنی نیست.)

چگونه میل کردن خوراکی های لبریز از کلسیم برای تان مفید خواهد بود؟ خوراکی هایی پربار از کلسیم وظایفی حمایتی از جمله ساختن استخوان، رسانش عصبی، مرتب کردن ضربان قلب، انقباض عضلانی و کنترل وزن برای پیشگیری از فقدان کلسیم بر پیمانه دارند.

جسم شما برای جذب درست و مصرف کلسیم، همینطور به مواد غذایی الزامی دیگر از جمله منیزیم، ویتامین D و ویتامین K نیز احتیاج دارد. به همین علت است که مناسبتر است در بعضی موارد، به جای مصرف مکمل‌های کلسیم که همیشه به مناسبی جذب نمی ‌شوند، کلسیم را از منابع خوراکی واقعی، یا مکمل ‌های خوراکی پیچیده به دست آورید.

منابع خوراکی پربار از کلسیم

زمانی سن تان زیادتر می شود، یا باردار هستید یا هر تقویت ویژه دیگری که کلسیم بدنتان را کم شدن می دهد، احتیاج به مصرف زیادتر از منابع کلسیم در رژیم خوراکی است.

در این مطلب قصد داریم خوراکی هایی که پربار از کلسیم هستند را برایتان معرفی کنیم تا با قرار دادن آن ها در رژیم خوراکی تان کلسیم مورد دید جسم تان را تامین نمایید.

کلسیم چیست و چه اثری در جسم ما دارد؟

همانطور که قبلا نیز گفته ایم، کلسیم یک ماده الزامی است که در جسم انسان یافت می‌شود که به طور متداول به عنوان فلز نرم نقره‌ ای – خاکستری ظاهر می‌ شود. نه تنها کلسیم در استخوان‌ ها و دندان‌ های انسان و خیلیی از حیوانات دیگر انباشته می‌ شود، بلکه در درون لایه‌ های ویژه‌ ای از پوسته زمین نیز یافت می‌ شود.

اثر کلسیم در جسم چیست؟

کاربرد کلسیم در جسم خیلی زیادتر از تندرستی استخوان است. میل کردن خوراکی های پربار از کلسیم در جسم ما سبب می شود تا جسم ما به پیام رسانی عصبی بهینه، لخته شدن خون، ترشح هورمون و انقباض ماهیچه دست نمایان کنند.

همینطور امکان پذیر است کلسیم به کنترل اشتها و کم شدن بالقوه وزن یاری کنند. باور بر این است که خوراکی های کلسیم دار می ‌توانند احساس خوشنودی و سیری را بعد از میل کردن، زیاد شدن دهند، به ویژه وقتی که یک شخص رژیم خوراکی کم‌ چرب را دنبال می‌ کند یا استفاده کالری را ممحدوده می‌ کند.

کلسیم خون به شدت تحت کنترل است چون خیلیی از وظایف باارزش از جمله تعادل اسیدی/قلیایی بودن و pH جسم را بر پیمانه دارد. جسم در صورت احتیاج کلسیم را از استخوان‌ ها تامین می کند. همینطور کلسیم برای کنترل سطوح منیزیم، فسفر و پتاسیم در خون نیز باارزش است.

همینطور بخوانید: منابع گیاهی کلسیم

۱۰ خوراکی ی عالی در کلسیم بالا:

زمانی اسم کلسیم می آید، بیشتر مردم به محصولات لبنی مخصوصا شیر فکر می کنند. در حالی که شیر و دیگر محصولات لبنی منشا مناسبی از کلسیم هستند، اما تنها گزینه موجود نیستند. امکان پذیر است شما را شگفت‌ زده کند که گونه های متفاوتی از خوراکی های گیاهی و حیوانی – شامل سبزیجات، ماهی، آجیل و لوبیا – نیز کلسیم را تامین می‌ کنند.

در زیر ۱۰ خوراکی ی پربار از کلسیم آورده شده‌ است:

  • ماهی ساردین (کنسرو شده با استخوان) – یک فنجان : ۵۶۹ میلی‌ گرم ( ۵۷ درصد DV )
  • ماست یا کفیر – یک فنجان : ۴۸۸ میلی گرم (۴۹ درصد DV)
  • شیر خام ( پروتیین آب ‌پنیر، که از شیر ساخته شده ‌است ) – یک فنجان : ۳۰۰ میلی ‌گرم ( ۳۰ درصد متغیر DV )
  • پنیر – ۱ اونس: ۲۰۲ میلی گرم (۲۰ درصد DV)
  • کلم (خام) – یک فنجان: ۹۰.۵ میلی گرم (۹ درصد DV)
  • بامیه (خام) – یک فنجان: ۸۱ میلی گرم (۸ درصد DV)
  • کلم بوک چوی – یک فنجان: ۷۴ میلیگرم (۷ درصد DV)
  • بادام – ۱ اونس: ۷۳.۹ میلی گرم (۷ درصد DV)
  • کلم بروکلی (خام) – یک فنجان: ۴۲.۸ میلیگرم (۴ درصد DV)
  • آب ‌تره – یک فنجان : ۴۱ میلی گرم (۴ درصد DV)

خاصیت ها استفاده خوراکی های لبریز از کلسیم:

  • پشتیبانی از تندرستی استخوان
  • پیشگیری از دچاری به سرطان
  • مدیریت کم شدن وزن
  • خوب شدن فشار خون و تندرستی قلب