چرا باید قرص آهن بخوریم؟ خواص آهن | طب سنتی

ناشر : دانلود آهنگ محلی

چرا باید قرص آهن بخوریم؟ خواص آهن | طب سنتی


کم خونی دراثر فقر آهن، شایع ترین مریضی فقدان غذا‌ای در جهان است و در میان بچه ها و خانم ها رایج‌تر است.

این گونه کم خونی به دلیل میزان ناکافی از آهن در رژیم خوراکی، کاستی در جذب آهن، از دست دادن شدید خون بر تاثیر جراحی یا تصادف، از دست دادن تدریجی خون از طریق عادت ماهیانه یا خونریزی از دستگاه گوارش پیشرفت نمایان می‌کند.

گرفتن ناکافی ویتامین C نیز قادراست به فقدان آهن یاری کند. این ویتامین برای جذب آهن موجود در گیاهان ( آهن غیر هم) الزامی است.

کم خونی دراثر فقر آهن نبایست با کم خونی مگالوبلاستیک که دراثر گرفتن ناکافی فولات و ویتامین B12 است اشتباه گرفته شود. کم‌خونی پرنیسیوز یا کم‌خونی پرنیشیوس (Pernicious anemia) گونهی کم‌خونی مگالوبلاستیک است که دلیل آن فقدان ماده‌ای به نام عامل داخلی در معده است که منجر به جذب ضعیف ویتامین B12 می‌شود.

همینطور بخوانید: منابع اصلی ویتامین B12

میزان پیشنهاد شده آهن:

همواره میزان مجاز استفاده آهن در روز به سن و جنسیت شخص ارتباط دارد.

نوزادان:

  • ۰ الی ۶ ماهه: ۰.۲۷ میلی گرم
  • ۷ الی ۱۲ ماهه: ۱۱ میلی گرم

بچه ها:

  • یک الی سه ساله: ۷ میلی گرم
  • چهار الی هشت ساله: ۱۰ میلی گرم

آقایان:

  • ۹ الی ۱۳ ساله: ۸ میلی گرم
  • ۱۴ الی ۱۸ ساله: ۱۱ میلی گرم
  • ۱۹ سال و زیادتر:۸ میلی گرم

خانم ها:

  • ۹ الی ۱۳ ساله:۸ میلی گرم
  • ۱۴ الی ۱۸ ساله: ۱۵ میلی گرم
  • ۱۹ تا ۵۰ ساله: ۱۸ میلی گرم
  • ۵۱ به بالا: ۸ میلی گرم
  • دوران بارداری:۲۷ میلی گرم

فقدان آهن در دوران بارداری قادراست منجر به زایمان زودرس شود. مکمل‌های آهن قادراست برای مردمی که از طریق رژیم خوراکی قادر به گرفتن آهن نیستند خوب باشد.

همواره مناسبتر است برای دستیابی به وضعیت آهن مناسب در بدن، خوراکی های پربار از آهن استفاده شود و در عین حال موادی که مانع جذب آهن می‌شود از رژیم خوراکی حذف شده یا کم شدن یابد. زیادتر خوراکی های پربار از آهن شامل گونه های مواد معدنی سودمند برای جسم هستند که می‌توانند تندرستی کلی جسم را تامین کنند.

خصوصیات آهن برای تندرستی:

فقدان آهن قادراست مسائل بیشتری برای تندرستی انسان داشته باشد. از جمله این مسائل می‌توان به آشفتگی عملکرد شناختی ، آشفتگیات گوارشی ، عملکرد ضعیف در تمرینات ورزشی و کار ، کم شدن عملکرد سیستم ایمنی جسم و ضعف در مرتب کردن درجه حرارت جسم ذکر کرد.

کم خونی فقر آهن با تقویتی نظیر آرتریت روماتوئید (RA) و لوپوس اریتماتوس وابسته است.

در بچه ها، کم خونی دراثر فقر آهن قادراست سبب ایجاد آشفتگیات شناختی و روانی گردد.

  1. بارداری سالم:

حجم خون و تولید گلبول‌های قرمز در طول دوران بارداری برای تامین اکسیژن مورد احتیاج جنین و دیگر مواد غذایی زیاد شدن نمایان می‌کند. به همین خاطر بایست استفاده آهن نیز زیاد شدن یابد. در حالیکه جسم به طور طبیعی و منظم جذب آهن در دوران بارداری را مرتب کردن می‌کند، اما استفاده ناکافی از آن قادراست منجر به کم خونی شود. فقدان آهن در دوران بارداری قادراست ریسک زایمان زودرس را زیاد شدن دهد و کودکی که به دنیا می‌اید وزن کمتری خواهد داشت. همینطور این موضوع قادراست سبب ایجاد آشفتگی روانی و شناختی در جنین شود.

  1. انرژی زیادتر:

نداشتن آهن به اندازه در رژیم خوراکی قادراست میزان انرژی جسم را کم شدن دهد. همانطور که می‌دانید آهن، اکسیژن مورد احتیاج را به عضلات و مغز حمل می‌کند و برای عملکرد ذهنی و فیزیکی الزامی است. فقدان میزان آهن منجر به فقدان تمرکز، زیاد شدن برانگیختن پذیری و کم شدن استقامت می‌شود.

  1. عملکرد مناسبتر در ورزشکاران:

فقدان آهن در میان ورزشکاران به ویژه مردم مونث جوان رایج است. این فقدان سبب می‌شود ورزشکار عملکرد مناسبی نداشته باشد و فعالیت سیستم ایمنی نیز کم شدن نمایان می‌کند. فقدان هموگلوبین قادراست عملکرد فیزیکی را کم شدن دهد.

خوراکی های پربار از آهن:

آهن فراهمی زیستی پایینی دارد و این بدان معناست که جذب آن در روده کوچک پایین است.بهره وری جذب به منشا آهن ، دیگر مواد تشکیل دهنده رژیم خوراکی، تندرستی روده، مصرف داروها و مکمل‌ها و وضعیت کلی آهن در جسم ارتباط دارد.

در زیادتر کشورها، محصولات متفاوت با آهن پربار می‌شود. دو گونه آهن در رژیم خوراکی وجود دارد: آهن هم و آهن غیر هم. زیادتر محصولات حیوانی همانند خوراکی های دریایی آهن هم و غیر هم را دارند. در این محصولات جذب آهن هم آسانتر است.

منشا آهن غیر هم شامل حبوبات، آجیل‌ها، سبزیجات و غلات پربار شده است.

فراهمی زیستی آهن در رژیم خوراکی شامل گوشت، خوراکی های دریایی و ویتامین C بین ۱۴ الی ۱۸ درصد است. استفاده خوراکی های پربار از ویتامین C در کنار منابع آهن غیر هم قادراست جذب آن را زیاد شدن دهد. جذب آهن غیر هم توسط مواد زیر ممحدوده می‌شود:

  • مهار کننده‌های پمپ پروتئین
  • پلی فنول‌ها در غلات، حبوبات و اسفناج
  • تانن موجود در قهوه ، چای و بعضی از توت‌ها
  • فسفات موجود در آشامیدنی‌های گازدار
  • فیتات موجود در حبوبات و غلات

جذب آهن هم و غیر هم امکان پذیر است با استفاده کلسیم گرفتار آشفتگی شود.

بعضی از منابع پربار از آهن شامل موارد زیر است:

  • غلات پربار شده با آهن
  • لوبیای سفید پخته شده
  • شکلات تلخ ۴۵ تا ۶۹ درصد
  • صدف پخته شده
  • اسفناج پخته شده
  • جگر گوساله
  • بلوبری
  • عدس
  • توفو
  • نخود
  • گوجه فرنگی
  • سیب زمینی پخته
  • بادام زمینی
  • تخم مرغ

پیامد استفاده بیشتر قرص آهن:

میزان استفاده قابل تحمل برای آهن ۴۰ الی ۵۰ میلی گرم است.

مردمی که دارای آشفتگی ژنتیکی هموکروماتوز هستند سه الی چهار برابر زیادتر از دیگر مردم آهن جذب می‌کنند. درنتیجه این مردم دربرابر ریسک گرفتن بالای آهن قرار دارند. این امر سبب می‌شود آهن اضافی در کبدها و دیگر هیکل‌های جسم ذخیره شود و رادیکال‌های آزادی ایجاد گردد که قادراست به سلول‌ها و بافت‌های کبد، قلب و پانکراس ضرر وارد نماید.

همینطور این موضوع قادراست ریسک دچار به سرطان را نیز زیاد شدن دهد. محدوده ۱۰ درصد از مردم سفید پوست اروپای شمالی، این ژن را همراه خود دارند. استفاده مکمل‌های آهن تا ۲۰ میلی گرم یا زیادتر به صورت مکرر قادراست سبب تهوع ، استفراغ و درد معده شود، به ویژه اگر مکمل به همراه مواد خوراکی استفاده نشود.

در موارد شدید، استفاده بیش از اندازه آهن قادراست به کاستی عضو، کما، تشنج و حتی مرگ منجر شود. به همین خاطر دور حفظ کردن مکمل آهن از دسترس بچه ها به منظور کم شدن ریسک دچار به استفاده بیش از اندازه کشنده الزامی است.

استفاده اتفاقی مکمل آهن علت محدوده یک سوم از مرگ و میرهای بچه ها در ایالات متحده بین سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۹۱ بود. به همین خاطر نیز تغییر قابل توجهی در پوشش و بسته بندی این مکمل‌ها صورت گرفت تا بچه ها نتوانند از آن‌ها مصرف کنند.

بعضی مطالعات نشان داده اند که استفاده بیش از اندازه آهن قادراست ریسک دچار به مریضی عروق کرونر قلب و سرطان را زیاد شدن دهد.

به تازگی، دانشمندان آغاز به تحقیق در مورد اثر احتمالی آهن اضافی در پیشرفت و پیشرفت بیمار‌ی‌هایی نظیر ام اس و آرتریت کرده اند. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که آهن به اندازه برای یاری به مواظبت از سیستم عصبی و مفاصل در استخوان ها احتیاج هست در حالیکه آشفتگی در متابولیسم آهن قادراست سبب زیاد شدن ضرر اکسیداتیو و التهاب گردد.

آهن اثر کلیدی در استرس اکسیداتیو و ضرر‌های پوستی بازی می‌کند. استفاده اضافی آهن قادراست سبب تشکیل رسوب آهن در پوست گردد.

مکمل‌های آهن قادراست با داروهای متفاوتی همانند لوودوپا (در معالجه سندرم نگرانی پا و پارکینسون مورد مصرف قرار می‌گیرد) و لووتیروکسین (برای معالجه کم کاری تیروئید ، گواتر و سرطان تیروئید مصرف می‌شود) تداخل داشته باشد.

اگر می‌خواهید مکمل آهن مصرف نمایید مناسبتر است از یک دکتر کارشناس یاری بگیرید. استفاده بیش از اندازه آهن قادراست پرمخاطره باشد و مصرف مکمل آهن بدون دستور دکتر به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌گردد.

مناسبترین شیوه برای رسیدن به وضعیت آهن مطلوب در بدن، مصرف مواد خوراکی است.