خواص جوی دوسر چیست؟ ارزش غذایی و مزایای جو دوسر | طب سنتی

ناشر : دانلود آهنگ محلی

خواص جوی دوسر چیست؟ ارزش غذایی و مزایای جو دوسر | طب سنتی


جوی دوسر به عنوان ماده تشکیل دهنده غلات صبحانه و مواد پخته شده ای همانند کوکی و نان مورد مصرف قرار می گیرد. در طول چند دهه اخیر؛ مقبولیت جوی دو سر خیلی زیاد شدن یافته است.

همانطور که می دانید جوی دوسر لبریز از فیبر خوراکی است و دارای خواض کم شدن دهنده کلسترول می باشد. در این مقاله قصد داریم بعضی از مزایای این ماده اهمیتمند را با هم مرور کنیم.

خصوصیات جوی دوسر:

کارشناسان بر این باورند که جوی دوسر به عنوان قسمتی از رژیم خوراکی سالم، قادراست ریسک دچار به مریضی های قلبی را کم شدن دهد. مزایای جوی دوسر شامل کم شدن ریسک دچار به مریضی عروق کرونری، کم شدن میزان کلسترول و کم شدن ریسک دچار به سرطان روده بزرگ است.

  1. جوی دوسر و مریضی عروق کرونری:

یکی از مطالعات انجام شده با عنوان جوی دوسر در ۱۰ سال نشان می دهد که میل کردن خوراکی های پربار از منابع جوی دوسر قادراست به کم شدن مریضی های عروق کرونری یاری کند.

ویرایشگر مجله یعنی پزشک جمیز ام ریپه در این باره چنین می گوید:

این یک مطالعه خیلی باارزش است. این مطالعه اهمیت محصولات مبتنی بر جوی دوسر را پیگیری کرده و رابطه بین استفاده چنین مواد و روش زندگی سالم تر را نشان می دهد.

  1. سرطان روده بزرگ:

پژوهشگران گرفتنه اند که محدوده ۲ میلیون نفر از مردمی که مورد تحقیق قرار گرفته و از رژیم خوراکی با فیبر بالا مصرف کرده اند( عمدتا فیبر حاصل از غلات سبوس دار و جوی دوسر) کمتر به سرطان روده بزرگ مبتلا شده اند.

مطالعات نشان می دهد که به ازای هر ۱۰ گرم اضافی از فیبر در رژیم خوراکی، کم شدن ۱۰ درصدی در ریسک دچار و پیشرفت سرطان روده بزرگ وجود خواهد داشت.

  1. فشار خون:

یکی از مطالعات منتشر شده در مجله American Journal of Clinical Nutrition نشان می دهد که رژیم خوراکی شامل مقادیر مناسبی از غلات سبوس دار ( همانند جوی دوسر) هنظیر استفاده داروهای ضد فشار خون در کم شدن فشار خون سودمند و اثربخش است.

  1. هضم و چاقی:

بر اساس مجموعه مرورهای انجام شده،جوی دوسر اثر باارزشی در خوب شدن سیر، کیفیت رژیم خوراکی و هضم و تندرستی سیستم قلبی عروقی و نیز متابولیکی دارد. غلات سبوس دار اکثر به دلیل مزایایی که بر روی سیستم گوارشی دارند پیشنهاد می شوند.

پژوهشگران بر این باورند که مزایای این مواد از خوب شدن سیستم ایمنی تا کم شدن ریسک چاقی و مریضی های مزمن متغیر است. شواهد نشان می دهد که استفاده منظم غلات سبوس دار قادراست BMI را کم شدن دهد. پژوهشگران بیان می کنند که استفاده جوی دوسر قادراست به کم شدن گرسنگی و افزایس حس سیری یاری کند.

اهمیت خوراکی جوی دوسر:

فیبر خوراکی: جوی دوسر لبریز از فیبرهای ویژهی است که به آن ها بتا گلوکان می گویند. این گونه از فیبر قادراست میزان کلسترول بد خون را کم شدن دهد. یک عهده از جوی دوسر خشک در برگیرنده ۸.۲ گرم فیبر است. میزان استفاده پیشنهاد شده هر روزه فیبر ۲۵ گرم برای خانم ها و ۳۸ گرم برای آقایان است.

مواد معدنی: جوی دوسر در برگیرنده منگنز، سلنیم، فسفر، فیبر، منیزیم، روی است. جوی دوسر لبریز از carotenoid، توکول(ویتامین E) و avenanthramide هاست.

کالری: یک عهده از جوی دوسر خشک(۸۱ گرم) در برگیرنده محدوده ۳۰۷ کالری است.

پیامد احتمالی جوی دوسر:

اگرچه جوی دوسر در برگیرنده گلوتن نیست اما در موارد نادر در زمین هاییپرورش می بایست که دانه های دربرگیرنده گلوتنپرورش یافته است. این موضوع سبب آلوده شدن جوی دوسر با گلوتن می شود. به همین خاطر مردمی که نمی توانند گلوتن را تحمل کنند مناسبتر است در مورد استفاده جوی دوسر محتاط باشند.